Zásadité potraviny jsou potraviny, které představují protipól kyselinotvorných potravin, tj. potravin, jejichž zvýšená konzumace vede k překyselení žaludku a je zdrojem nepříjemných zdravotních obtíží, pálením žáhy počínaje a žaludečními vředy konče. V  případě příznaků překyselení se proto doporučuje konzumovat zásadité potraviny jako prostředek k obnovení rovnováhy. Které potraviny patří mezi zásadité? Jaký by měl být jejich podíl v naší běžné stravě? A jak vypadá odkyselovací jídelníček?     

Význam zásaditých potravin

Nedostatek zásaditých potravin, a současný nadbytek kyselinotvorných potravin může vést k překyselení žaludku. Typickým příznakem překyselení žaludku je pálení žáhy (pyróza, palčivý pocit je důsledkem refluxu, což je návrat žaludečních kyselin zpět do jícnu), které se objevuje zejména po jídle, a pocit těžkého žaludku. Překyselení se v dlouhodobém horizontu netýká pouze žaludku, ale celého organismu. Mezi další příznaky pak patří příznaky mimo zažívací ústrojí, a to zejména zvýšená únava, časté bolesti hlavy, kožní vyrážky nebo ekzémy a zhoršená kvalita vlasů či nehtů. K překyselení žaludku nejčastěji dochází v důsledku nezdravé životosprávy, mezi nejvíce rizikové faktory patří, jak bylo zmíněno v úvodu, nadměrná konzumace kyselinotvorných potravin (zejména sladkostí, tučných potravin a pečiva z bílé mouky), ale také nevhodné stravovací návyky (hltání při jídle nebo nedostatečné rozžvýkání potravy), kouření (tabákový kouř oslabuje uzávěrový mechanismus mezi žaludkem a jícnem), nadměrná konzumace nápojů s obsahem kofeinu (především černé kávy) a alkoholu.

Jednorázovou úlevu od symptomů překyselení sice přinášejí antacida, která však neřeší příčinu. Pokud je překyselení (acidózy) důsledkem nezdravého životního stylu (a ne některého onemocnění zažívacího ústrojí, jako je například Barretův jícen nebo žaludeční neboli brániční kýla), od obtíží obvykle pomůže ulevit změna jídelníčku, konkrétně zvýšená konzumace zásaditých potravin. Zásadité potraviny mají tedy terapeutický význam.

Zásadité potraviny při léčbě acidózy

Zásadité potraviny jsou základem léčby překyselení, protože dokážou neutralizovat působení kyselinotvorných potravin, čímž pomáhají navrátit organismu ztracenou rovnováhu. V případě acidózy se proto pacientům doporučuje, aby ve zvýšené míře konzumovali zásadité potraviny a kyselinotvorných se raději vyvarovali. Seznam potravin, které odkyselují žaludek a celý organismus uvádíme níže.

Seznam zásaditých potravin

Mezi zásadotvorné neboli alkalizující potraviny patří především některé zeleninové druhy (například cuketa, kapie, avokádo, okurka, mrkev, rajčata, brokolice, cibule, papriky, kysané zelí, kapusta, česnek, špenát a listový salát) a ovoce (zejména citrusové plody, hroznové víno, broskve, banány a maliny), dále pak luštěniny, mandle (které jsou považovány za lék proti překyselení), zakysané mléčné výrobky, výrobky z žitné mouky, brambory, pohanka, divoká rýže, sójové boby, tofu, ústřice, máslo, margarín, mléko, zelený čaj a slunečnicový olej.

Odkyselovací režim

Naproti tomu v rámci odkyselovacího jídelníčku je radno se vyvarovat tučných, zejména smažených a fritovaných jídel (řízky se doporučuje položit na papírovou utěrku, která do sebe nasaje přebytečný tuk), stejně jako nadměrného pití kávy (neměli bychom vypít více než dva šálky denně) a alkoholu, který dráždí sliznice zažívacího ústrojí. V rámci prevence se nedoporučuje jíst příliš mnoho sladkostí, protože cukr překyseluje organismus. Neméně důležité je, vyhýbat se aktivnímu i pasivnímu kouření a naučit se odbourávat stres. Po jídle bychom neměli vykonávat náročnou fyzickou aktivitu a být alespoň 20 minut v klidovém stavu. Pokud máme sklony k překyselení žaludku, měli bychom se vyvarovat některých pochutin, zejména ořechů, slaných chipsů, 100% džusů a jiných nápojů, stejně jako perlivých nápojů.

Pokud netrpíme acidózou, zásadité potraviny pochopitelně nemusí v našem jídelníčku  nad ostatními tolik převažovat, obecně se však v rámci zdravého životního stylu doporučuje konzumovat větší množství zásaditých potravin než kyselinotvorných, přičemž některé kyselinotvorné potraviny by měly být součástí našeho jídelníčku jen zřídka.

Foto: Freeimages.com

Další články z rubriky


Štítky: , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>